úterý 9. února 2016

Yrsa Sigurdardóttir - Pamatuji si vás všechny


O čem to je?:

U ledového islandského fjordu leží vesnice duchů... královna islandské krimi přichází s mrazivým thrillerem, poprvé bez právničky Tóry, ale i tak naberete dech až na konci.

Když se tři mladí lidé z Reykjavíku rozhodnou, že koupí dům v opuštěné obci v pustých západních fjordech, netuší, co všechno je tam čeká. Co bude odhaleno a co probuzeno.

Gardar, jeho žena Katrín a společná kamarádka Líf se chtějí pustit do renovace domu, ale brzy se začnou dít divné věci. Na podlaze se objevují mokré šlápoty, někdo trousí po pokojích mořské mušle, ozývají se podivné zvuky. Mobily se jim záhadně vybijí a loď pro ně má přijet až za několik dní. Jiná cesta z oněch mrazivých pustin nevede. Jsou tu úplně sami. Nebo ne...?


V malém městečku na druhé straně fjordu vyšetřuje policistka Dagný spolu se svým kamarádem, psychiatrem Freyrem, sérii nepřirozených úmrtí. Stopa vede do zaprášených archivů s policejními složkami z minulého století. Jak by ale tehdejší zločiny mohly souviset s nedávným záhadným zmizením Freyrova malého syna?
Záhady se vrší jedna na druhou a pomalu se začínají propojovat do řetězce děsivých událostí. Příšerná pravda musí být odhalena. Mrtví si někdy pamatují víc, než bychom si přáli...



Co já na to?:

Hned na úvod musím říct, že jsem realista a na duchy opravdu nevěřím. Jak už tu uvádím, nejsem fanoušek hororů, ale sakra, tohle je parádní duchařina, skvěle mrazivý horor. A opravdu bych to nenazvala severskou krimi…

Opuštěný ostrov, kde se nachází opuštěné domy bývalé vesničky, nikde ani noha, člun dorazí až za několik dní, žádná elektřina a tři lidé, kteří si sem jedou splnit sen s nadějí, že si finančně pomůžou. Už od začátku je celkem jasné, že u téhle trojice (manželé a jejich kamarádka) není něco v pořádku. Co, to si celkem rychle domyslíte, takže na konci, kdy je tajemství téhle trojice prozrazeno, se žádné překvapení nekoná. Jedním z mínusů téhle knihy je i to, že bych osobně přála Katrín jiný osud, než kterého se zde dočká.

Druhou dějovou liníí je psychiatr, který před 3 lety přišel o syna, který záhadně zmizel a on se uchýlil z hlavního města na venkov ve snaze zde najít vytoužený klid. Inu tahle dějová linka mi trochu nesedla, v závěru se opět ukáže, že i doktůrek není tak čistý, jak se na první pohled zdá. Doktor vypomáhá při vyšetřování mladé policistce, ale čtenář má pocit, že právě doktor je zde hlavním vyšetřovatelem podivných úmrtí, skoro všechny stopy nachází on a nakonec je to i on, kdo případ celkem smysluplně vyřeší.

Kapitoly jsou řazeny tak, že jednou jste na ostrově, pak zase na pobřeží a takhle se to opakuje až do konce. Autorka mě vždycky tak navnadila u dějové linky ostrova, že jsem jen vzdychla, když jsem se musela k pokračování prokousat kapitolou z pobřeží. Řekla bych, že to, co mě nejvíc na téhle knize bavilo. bylo dění na ostrově.

Celkově jde o pěkně povedený mrazivý horor, než o detektivku. Kdo je skutečným vrahem si domyslíte už v půlce knihy, ale pokud čekáte u téhle knihy nějaký realisticky vysvětlitelný konec, tak to nečekejte. V anotaci je uvedeno, že kniha je inspirována skutečnými událostmi, jak už jsem v úvodu řekla, jsem realista, takže si nedokážu úplně vysvětlit, zda je to pouze reklama nebo fakt. Co se týče příběhu, přijde mi to takové nedotažené do konce, něco tomu prostě chybí. Pokud by to autorka situovala do hororu, bylo by to naprosto v pořádku, ale tady je jasná snaha o detektivní zápletku a to je to mínus na téhle knize. Navíc já osobně bych uvítala více rozepsané kapitoly z dění na ostrově než na pobřeží a psychiatra, kterému se podle mě autorka věnovala až zbytečně moc. Ale to by to pak musel být horor, a to není.
Přesto se jedná o velmi povedené dílko, které si určitě někdy v budoucnu znovu přečtu. 

Jedná se o moje první setkání s touto autorkou a rozhodně ne poslední. Doporučuji číst za denního světla a ne večer nebo v noci. Když mi problikla lampička, pořádně jsem nadskočila leknutím a to se nepovažuji za nějakého velkého strašpytla. Každopádně na Island se asi podívat nepojedu ….


Hodnocení: za mě 90% 

Žádné komentáře:

Okomentovat