středa 17. února 2016

E. J. James – Grey

O čem to je:

Život Christiana Greye je čistý, disciplinovaný, plně pod kontrolou, plný bohatství a… naprosto prázdný. Až do dne, kdy do jeho života vstoupí Anastasia Steele. Snaží se na ni zapomenout, vytěsnit ji, ale místo toho ho strhne bouře emocí, kterou nedokáže pochopit a které nedokáže odolat. Dá mu Ana zapomenout na hrůzy dětství, které Christiana pronásledují každou noc? Nebo ho jeho temné sexuální touhy a snaha kontrolovat vše včetně téhle dívky donutí zničit křehkou naději, kterou mu Ana nabízí?


Co já na to:

Než se rozepíšu o tomto dílku, asi bych Vám měla vysvětlit svůj názor na 50 odstínů šedi. Jde o to, že mám k tomu takový rozporuplný názor. Padesát odstínů šedi je obrovský hit a musí se s ním počítat. Je to kravina, totální kravina, ale čtivá kravina. Musím říct na svojí obranu, že jsem těm knihám odolávala několik měsíců. Ale když se mi to válelo v knihkupectví na kase a lidi nechodili, rozhodla jsem si u toho ukrátit dlouhou chvíli a hlavně zjistit, co to proboha je. A když už to začnete číst, tak už bohužel nepřestanete, protože najednou zjistíte, že jste v polovině knížky ani nevíte jak. Protože mám romantickou duši a čas od času si přečtu nějakou tu lovestory, je jasné, že jsem přelouskla všechny díly. Takže když už jsem zašla takhle daleko, je jasné, že Grey mé pozornosti ujít nemohl. Rozhodně nepatřím mezi zaryté fanynky, které u toho omdlévají a žerou to tak, že o tom dokážou mluvit celé hodiny. Dokážu žít bez Padesáti odstínů šedi naprosto v klidu.

Samozřejmě je to zbytečná kniha s jediným cílem, vytlouct z toho další prachy a pozornost, i když se hned na začátku knihy autorka dušuje, že tuto knihu napsala pouze na přání fanoušků. Zajímalo by mě, zda autorka zvládne ještě vymyslet někdy něco jiného nebo zda se bude věnovat pouze tomuhle. Obálka knihy je hrozná, když srovnám předchozí díly, ty aspoň vypadaly pěkně. Reklamní kampaň s tou příšernou bustou taky stojí za to, ale tak nejsem tu od toho, abych recenzovala reklamu. Bohužel o tenhle boom ještě dlouho nepřijdeme, protože po prolistování knihy jsem zjistila, že nás čeká ještě další pokračování, neboť Grey je z pohledu Christinana k prvnímu dílu. Takže na další roky je ještě vystaráno.

Musím říct, že i když na začátku píšu, že se jedná o zbytečnou knihu, ono to tak úplně není. Zbytečná je to v tom smyslu, že se jedná o přesný přepis prvního dílu, a nic moc nového se tu člověk nedozví. Ale na druhou stranu je tato kniha tak trochu důležitá. A to proto, že čtenář konečně pochopí co je Christian Grey vlastně zač. A k mému překvapení je to docela fajn týpek, žádný suchar, za jakého jsem ho celou dobu považovala. On je i vtipný! Za sebe musím říct, že tahle kniha mě bavila mnohem víc, než jednička. Není to vůbec ufňukaný, ani moc naivní a je to víc zábavné. Kniha je psaná v první osobě a ještě doplněná vnitřními monology hlavního hrdiny a mě to prostě bavilo. Zatímco Ana je z Christiana úplně paf, on přemýšlí jinak, on po celou dobu dospívá do toho bodu, kdy si uvědomuje, že k ní cítí něco víc, ale dospívá k němu pomalu, polehoučku a je z toho sám překvapený. Z této knihy prostě nekape tolik cukru, není to tak děsivě přeslazený. Jasně, není to veledílo, které by mohlo dostat nějaké ocenění, ale tady mě prostě autorka překvapila.

Mínusem téhle knihy je to, že je to prostý přepis scén z prvního dílu se stejnými dialogy, pouze psaná pohledem jiné osoby. Proč tam třeba nedoplnit něco navíc? Jasně, čtenář se dozví, co Christian Grey dělá, když není s Anastazíí, ale to jsou takové odbyté scény na půl stránky.

Závěrem asi řeknu to, že kdyby od začátku psala autorka svojí trilogii z pohledu Christiana, udělala by asi líp. Nu jsem zvědavá, jak se popere se zbývajícími dvěma díly.


Hodnocení: za mě 60%.

Žádné komentáře:

Okomentovat