čtvrtek 13. října 2016

John Boyne - V tomto domě straší

O čem to je?:


Román V tomto domě straší od irského spisovatele Johna Boynea, který proslul celosvětově knížkou pro děti Chlapec v pruhovaném pyžamu, je strhující poctou duchařským příběhům z devatenáctého století. Boyne mistrně využívá prostředky dickensovského stylu i klasické duchařské motivy. Je rok 1867 a Eliza Cainová se po smrti otce, jehož stála život návštěva přednášky Charlese Dickense, ocitne bez prostředků a přijme místo guvernantky na odlehlém norfolském sídle Gaudlin Hall. Řada neblahých zážitků, které jí otřásly už cestou tam, pokračuje, když ke svému překvapení zjistí, že jsou v celém domě jen dvě děti: Isabella a Eustace. Kdo je její tajuplný zaměstnavatel, se od nich nedozví a večer, když uléhá, ji vyděsí další nevysvětlitelná událost, jež ještě posílí čím dál neodbytnější dojem, že se tu děje něco zlého. Od příštího rána jako by na každém kroku narážela na přítomnost čehosi velmi zlověstného, co spolu s ní a dětmi obývá zdi Gaudlinu... Má-li sebe i děti zachránit, bude muset přijít na kloub dávno pohřbenému tajemství domu a čelit démonům z minulosti


Co já na to?:

Je mi to líto, ale pro mě je tahle kniha zklamáním. Když jsem četla knihu Pamatuji si vás všechny, kde vystupovaly taky duchové a celkově to byl příběh hodně mrazivý, a kdy jsem se i tak trochu bála, tak jsem čekala, že tady to bude podobné. Anotace mě zaujala, vypadalo to velmi zajímavě a já se těšila, jak si teď na podzim, kdy je přesně taková atmosféra pro takovouhle knížku, že se zase budu bát.
Hm, jeno
mže jsem se nebála, naopak jsem párkrát i nadzvedla obočí – to jako vážně? Děj je hodně předvídatelný, od třetiny knihy je naprosto jasný, kdo je duchem strašícím v domě. Jediný co chvíli trvalo zjistit, bylo, kdo je tím druhým ochranářským duchem.

Ale tak nejdříve o čem kniha je. Eliza Cainová je 21 letá slečna, které zemře otec a ona zjistí, že celý život žili v nájmu a protože nemá peníze na tak vysoký nájem i když je zaměstnaná jako učitelka, rozhodne se poohlédnout po jiné lépe placené práci a zkusit tak i změnit životní styl, neboť doma jí vše připomíná zemřelého otce, kterého velmi milovala. Eliza bohužel neměla to štěstí a příroda jí do vínku nenadělila krásu a tak si tato statečná dívka nedělá iluze, že by si našla manžela, který by se o ni postaral. Hodlá tedy věnovat svůj život dětem. V novinách najde inzerát na místo guvernantky a ihned na něj odpoví. Kladná odpověď od nového zaměstnavatele jí přijde zanedlouho, aniž by zaměstnavatele zajímal profesní život Elizi nebo jakékoliv jiné podrobnosti. Eliza přesto místo přijme a rozjede se do nového bydliště.

Ihned na nádraží dojde k incidentu, kdy je málem stržena pod vlak, k jejímu klidu ani nepřidá srážka s neznámou dívkou. Navíc pro ni přijede velmi nevrlý správce panství, který jí nehodlá cestu nijak zpříjemnit. Po příjezdu na panství najde v domě pouze dvě osamocené děti. Eliza má mnoho otázek, ale nikdo jí nehodlá dát přijatelné odpovědi. V následujících dnech dochází k velmi nepříjemným situacím, kdy se Eliza začne dokonce bát o svůj život. Přestože obchází místní lidi a neustále bombarduje otázkami rodinného právníka, který jí má vyplácet mzdu a má celkově panství na starost, nikdo jí nevěnuje pozornost, naopak se od ní odvrací. Co se bude dít dál už vám neprozradím, protože to už spoilerovala a přece jen, někdo si rád bude chtít tuto knihu přečíst, tak ať nikomu neubírám prožitek z této knihy.

Kniha se odehrává v 19. století, myslím si, že autorovi se povedlo vystihnout tuto dobu velmi dobře. Hodně se tu odkazuje k dílům Charlese Dickense, pan Dickens se zde i vyskytuje na začátku knihy. Moje mamina knihu četla také a říká, že stylem psaní jí autor připomínal Dickense. Těžko říct, zda to tak je, já jsem od Dickense žádné knihy nečetla (vím, jsem hrozná ostuda). Knížka je čtivá, příběh plyne rychle a hladce, rozhodně jsem se čtením neměla problém. Několikrát jsem se i přistihla, že mě to tak pohltilo, že jsem o několik desítek stran dál.

Jediný co mi radost neudělalo je to, že já se u toho prostě nebála. Mě to přišlo naprosto předvídatelný a konečné finále mě nijak nepřekvapilo. Kniha má dobrý potenciál, ale autor tomu tu mrazivost a strach nedokázal vtisknout.

Eliza mi na svou dobu přišla hodně rozumně smýšlející, dokonce se tu objevily i volnomyšlenkářské myšlenky nebo zpochybňování víry. Ale autor zde neuměl jít do hloubky, postava Elizi má ohromný potenciál, ale já se s ní nedokázala sžít. Celkově mi její postava a i ty další přišly napsány jenom povrchně.


Hodnocení: 40% - je mi to líto, ale jinak to nejde. Je to fajn kniha, ale svůj účel nesplnila. Pro mě to bylo takové jednoduché odpočinkové čtení na nedělní odpoledne. 

Žádné komentáře:

Okomentovat