sobota 16. ledna 2016

Mons Kallentoft, Markus Lutteman: Zack


O čem to je:

Čtyři Asiatky z masážního salonu v Södermalmu ve Stockholmu někdo brutálně zavraždil, zatímco pátá žena je nalezena u nemocnice Södersjukhuset s vážnými zraněními. Stopy na jejím těle nasvědčují tomu, že byla napadena zvířaty.
Zack Herry je úspěšný chlapík z předměstí, který si vybudoval kariéru u skockholmské policie. Po nocích vymetá kluby a šňupe kokain s lidmi, které by měl ve skutečnosti zatýkat. Ví, že mu to nebude procházet věčně, ale nedokáže přestat.
Spolu s kolegyní Deniz se Zack snaží zjistit, co stojí za södermalmskými vraždami. Jde jen o nenávist, rasismus nebo obchodování s lidmi? Jedna věc je jistá: když nenajdou vraha, zemřou další ženy.
Zack je příběhem detektiva, který se jako moderní Herkules snaží vyčistit stockholmské kriminální podsvětí.

Co na to já?

No nevím, zda je Zack moderním Herculesem, každopádně se jedná o hodně ztraceného kluka, který se pere se svojí závislostí na drogách (konkrétně kokainu, ale bere toho mnohem více), v noci vymetá kluby, do práce chodí nevyspalí a roztěkaný. Většinu příběhu se potýká s abstinenčními účinky, až si říkáte, jak to všechno zvládá. Má bohatou a úspěšnou přítelkyni, kterou neváhá podvádět, sám se trápí nevyřešenou vraždou své matky, s její smrtí se i po několika letech nedokáže smířit, trápí ho noční můry.

Od autora jsem četla skoro celou sérii s Malin Forsovou, která se mi moc líbila, tak jsem byla zvědavá, co přinese Zack. Musím říct, že kniha se mi četla těžko a měla jsem u ní hodně nepříjemné pocity. Zack mi jako hrdina moc nesedl, ačkoliv když odmyslím všechny jeho problémy, jedná se o fajn kluka, ale asi to je tím, jak se topí ve svých trápeních a závislostech. Polovinu knihy jsem měla sto chutí mu jednu fláknout, aby se probal.

Samotný příběh hodnotím jako průměrný, není to nic nového, co by tu ještě nebylo, od poloviny knihy už tušíte, o co tu jde, jenom jméno vraha vám autoři odhalí závěrem. Přesto se nekonal žádný okamžik překvapení, kdy si řeknete, jo tak to byl tenhle. Není to kniha, ze které si sednete na zadek a budete chtít další pokračování. Každopádně dám Zackovi ještě jednu šanci mě přesvědčit v dalším pokračování.


První polovina knihy se mi četla lépe než ta druhá. V první půlce se seznamujete s hrdinou a jeho týmem, poznáváte jeho osobní život a rozjíždí se vyšetřování. Příběh zde příjemně ubíhá a pak se to zvrtne tím, že Zack vyrazí na flám, užívání drog se mu vymkne z rukou a do práce dorazí pod vlivem, celou dobu řeší, že na to někdo přijde a děj se zasekne a tady se mi začalo číst těžko. Nedokázala jsem se Zackem soucítit, vyšetřování mě přestalo bavit a ve finále se Zack utrhl ze řetězu a ano, tady nastoupil jako ten Hercules a všechno vyřešil sám. Až vám to připomene slavného Harryho Hola od Nesba, za kterého autor tak nějak vytvořil nadpřirozenou bytost, která vše přežije, akorát u toho Harryho to přece jenom bylo uvěřitelnější. Každopádně je to zas něco nového, policista, který se potýká s drogami a má kamarády v podsvětí tu ještě asi nebyl.

Hodnocení: 60%

Žádné komentáře:

Okomentovat