neděle 28. května 2017

Yrsa Sigurdardóttir – Poslední rituál

O čem to je?:


Jsme na Islandu, v budově univerzitní katedry historie. A právě zde je nalezena zohavená mrtvola německého studenta Haralda. Má vypíchnuté oči a jeho tělo je označeno magickou runou. Bohatá rodina zavražděného najme bývalého kriminalistu Matthiase a islandskou právničku Tóru. Brzy vyjde najevo, že Harald založil spolek zájemců o čarodějnictví a vášnivě studoval islandské čarodějnické procesy. Sám měl na těle spoustu tetování, nechal si rozpůlit jazyk, aby vypadal jako hadí, a zajímal se o mučení, které možná kdysi vyzkoušel i v praxi. Tóra s Matthiasem tedy logicky hledají vraha mezi adepty magie. 

Další stopa, báseň psaná krví, vede pro změnu k Haraldově rodině, kde očividně není všechno v pořádku. Do toho se ještě přimíchá tajemný rukopis, plán cesty k záhadnému předmětu, k němuž má hledače dovést třetí znamení. Přes to všechno není román jen obyčejnou detektivkou. Svou oblibu získal i barvitě vylíčeným, pracovním i milostným, životem rozvedené právničky Tóry a jejích dospívajících dětí. Příznivce tajemna a magie potěší realistickým pohledem do této nanejvýš zajímavé oblasti a milovníky kriminálních příběhů napínavým pátráním po vrahovi. 


Co já na to?:

Od této autorky, jejíž jméno nejenže neumím vyslovit, ale ani pořádně správně napsat, tak ho radši ani psát nebudu, jsem již četla knížku Pamatuji si vás všechny. Kniha mě sice nijak moc nenadchla, ale nebyla ani špatná (recenze zde) a tak jsem si říkala, že autorce ještě dám šanci a zkusím její detektivní sérii. To jsem ovšem netušila, že sehnat její knížky bude docela oříšek. První díl se mi nakonec sehnat podařilo, ale další díly, to už je jiný příběh.

Nu každopádně, o čem je první díl série s právničkou Tórou? Na islandské univerzitě je nalezena mrtvola studenta, který je zde na studijním pobytu. Student se jmenoval Harald a rozhodně to byla zajímavá postavička. Harald se totiž vyžíval v přeměně těla a nechával si pod kůži implantovat různé předměty. Nebál se drog, alkoholu a bujarých večírků. Na univerzitě se obklopoval partou přátel, kteří vyznávali stejný styl života.

Policie po nalezení mrtvoly zadržela drogového dealera, od kterého si Harald kupoval drogy a v osudný večer opustil večírek právě s Haraldem.

Rodina Haralda ovšem není se stylem vyšetřování a podezřelým spokojena a vyšle na Island svého rodinného zástupce Matthiase, který osloví právě naší hlavní hrdinku Tóru.

Právnička Tóra, jejíž příjmení je podobně komplikovaný jako to autorčino, je matka samoživitelka, která vychovává 16letého syna a dceru (věk si bohužel už nepamatuju, ale je jí asi okolo 8 let). Dříve byla zvyklá na lepší luxusnější život, který skončil rozvodem a ona se teď musí ohánět, aby uživila rodinu. Tóra se sice nespecializuje na trestní právo, ale vidina velké odměny ji zláká Matthiasovi pomoct.

Nu to by asi stačilo, kniha se odehrává v prostředí univerzity, velmi se zabývá historií, konkrétně honem na čarodějnice a knížka je tak trochu učebnice dějepisu. Harald byl totiž vášnivým studentem, který doslova žil právě zmiňovanou problematikou honu na čarodějnice a vypadá to, že jeho smrt může s tímto studiem souviset.

Na můj vkus tam té historie bylo až moc. Nemám nic proti dějepisu, ale občas už jsem se v tom ztrácela. Navíc tohle téma není pro mě nijak zajímavé a celkově bych té historie ubrala.

Je to klasická detektivka, nehledejte za tím něco víc, je trochu netypicky napsaná, protože se zde dopodrobna nerozebírá policejní vyšetřování. Obě hlavní postavy jsou sympatické, ale tak nějak normálně. Od začátku je celkem jasné, že si spolu něco začnou, to si myslím, že neprozrazuji moc.
Jako plus hodnotím netypické prostředí Islandu, to je taky jeden z důvodů, proč jsem po knize šáhla. Je to zase jiné prostředí, i když se to dá přiřadit k severské krimi. Jediným problémem jsou názvy měst a hlavně jména. Škoda, že v knize není nějaký popisek, jak se to čte nebo vyslovuje.
Velkým záporem byla pro mě již zmiňovaná historie, rozhodně bych jí ubrala, sice tam hraje velkou roli, ale myslím si, že mohla být servírovaná v menším množství.

Celkově to hodnotím jako průměr, neurazí ale ani nenadchne. Každopádně si chci přečíst i další díl, pokud se mi povede ho sehnat.


Hodnocení: 60%

Pokud byste si knihu Poslední rituál chtěli zakoupit, na Srovnavame.cz se můžete podívat, kde jí nabízejí nejlevněji.

2 komentáře:

  1. Tak to já byla z knih nadšená :D Ale máš pravdu, že sehnat je, není zas tak lehké :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se teď podařilo sehnat druhý díl na Databázi knih, tak už se těším:)

      Vymazat