neděle 25. června 2017

Jo Nesbo - Žízeň

O čem to je?:


11. díl krimi série o detektivu Harrym Holeovi. V Oslu dojde rychle po sobě k vraždám několika žen, které si domluvily schůzku prostřednictvím seznamky Tinder. Vyšetřovacímu týmu, jemuž nově velí Katrine Brattová, zůstává rozum stát nad způsobem, jímž byly oběti zabity, i faktem, že z míst činů vždy zmizela část jejich krve. Vrchní policejní náčelník Mikael Bellman potřebuje případ co nejrychleji vyřešit, aby mohl na kariérním žebříčku postoupit ještě výš. Proto povolá zpět Harryho Holea, který se mezitím odstěhoval k Ráchel na Holmenkollen a chtěl si užívat spokojeného manželského života a poklidného vyučování na policejní akademii. Vzhledem k brutalitě vražd mu však nic z toho dopřáno není. Okolnosti ho donutí založit alternativní vyšetřovací skupinu a pustit se po stopě. Jenže dopátrat se pravdy není vůbec jednoduché, zvláště když ho život v určitém okamžiku postaví před zásadní dilema, zda má dát přednost rodině, nebo vyšetřování.

Jo Nesbø pokračuje ve stejné linii, kterou zahájil Sněhulákem a dále ji rozpracoval v Levhartovi a následujících dílech. Žízeň opět přináší svižný a dramatický děj plný překvapivých zvratů, Harryho sarkastických poznámek a svérázného chování. Harry je prostě zpět v plné síle a se vší parádou.


Co já na to?:

Když Jo Nesbo před pár roky oznámil, že s Harrym Holem končí, tak jsem upřímně zaplakala. Je pravda, že v posledním díle Police vše uzavřel, Harrymu dal světlou budoucnost a vše ukončil tak, jak si Harry zasloužil. A já za to byla ráda. Protože on si to zasloužil. Ale zaplakala jsem pro to, že Jo Nesbo je král. On psát umí, jeho styl je jedinečný, a to co předvedl ve svých knihách, se nikomu jinému nepodařilo.

Většinou, když se spisovatelé pokusí o comeback, je to tragédie, v Nesbově případě jsem se nebála. Nešlo mi ani o to, že Žízeň nemusí být taková bomba, jako byl Sněhulák, ale věděla jsem, že to bude dobře napsaná kniha. A taky že byla. Král se vrátil a znovu ukázal, jak se píše detektivka. A opravdu moc mi to chybělo.

Žízeň nijak nevybočuje z řady. Je to starý dobrý Nesbo. Skvěle a mistrně napsaný, autor zvyšuje napětí s každou stránkou a jak věrní čtenáři ví, o dějové zvraty tu není nouze. A finále? Opět neporazitelný Harry Hole a jeho supermanovské schopnosti. A hlavní padouch? Opět osoba, u které byste to nejméně čekali. Nesbo si se čtenářem umí skvěle pohrát, tu nechá čtenáře věřit, že už ví, a v další kapitole to opět zvrátí a ukáže prstem na někoho jiného. A vy už ke konci knihy nevíte vůbec nic.

Žízeň ale není ta nejlepší z celé série, bohužel ne. Pro mě tím nejlepším asi navždy zůstane Sněhulák, toho zatím Nesbo dle mě nepřekonal. Ale to neznamená, že je Žízeň špatná, to vůbec není. Všechny Nesbovi knihy jsou veledíla, ve kterých Sněhulák zabírá první příčku a na druhé příčce stojí všechny ostatní díly a za nimi už nic není. A pak někde vespod jsou všechny ostatní dobré detektivky. Nesbo prostě psát umí a pro mě to je král, od kterého by se všichni ostatní měli učit.

Ale tak o čem tedy Žízeň je? Ono se toho moc prozradit nedá, na to si čtenář musí přijít sám, ale tak aspoň hlavní zápletka. V Oslu dojde k vraždě ženy, která si vyšla na rande s neznámým člověkem přes aplikaci Tinder. Ženu někdo zabil v jejím bytě velmi netypicky, prostě a jasně jí kousl a vysál z ní část krve. Netrvá dlouho a dojde k dalšímu zabití ženy, která taktéž strávila večer s mužem z Tinderu. A i tato žena byla zabita stejným způsobem. Hlavnímu policejnímu náčelníkovi je nabídnuta funkce ministra spravedlnosti a aby o tuto nabídku nepřišel, nezbývá mu nic jiného než povolat toho nejlepšího. Harry Hole tráví čas přednášením na policejní akademii a volný čas tráví se svojí jedinou láskou Ráchel. Vše se zdá klidné a pokojné, ale pak přijde ta nabídka se vrátit. Víc neprozradím, jenom pěkně otevřete knihu a nechte se vést mistrně napsanou knihou, která vás nenechá spát.

Co bych knize vytkla, asi nic. Pro mě je to super detektivka a myslím, že mých chvalozpěvů už bylo dost. Jenom bych na závěr uvedla svých pár úvah. Nešlo si nevšimnout, že Žízeň byla velmi očekávaná (jak jinak J), ale nechápu lidi, kteří si knihu koupili, aniž by četli jedinou Nesbovu knihu a do světa roztrubují, jak je to skvělá kniha. Já četla celou sérii, prožila jsem s Harrym dost dlouhý čas a vím, jak Harry přemýšlí, vím, jak Nesbo píše, znám celou Harryho minulost. Podle mě lidé, kteří si přečtou jenom Žízeň, nemůžou pochopit všechny souvislosti, nedokážou ocenit Nesbovu práci. Ano, Žízeň se dá číst samostatně, ale podle mě to nemůže nikdy být takový zážitek, než když si přečtete celou sérii.


Hodnocení: 100% jinak to ani nejde J

Pokud byste si knihu Žízeň chtěli zakoupit, na Srovnavame.cz se můžete podívat, kde jí nabízejí nejlevněji.

1 komentář:

  1. Moc pěkná recenze :) Já se musím přiznat, že jsem od autora zatím nic nečetla :) Ale ráda bych to napravila, tak snad se k jeho knihám brzy dostanu :) Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat